Kosár: 0 db

Autógumi kereső, méret alapján

Méret
/ R
Idény
Gyártó
Típus
Üzemanyag
Tapadás
Zaj

Autógumi kereső, autó alapján

Idény
Autómárka

Gumi + Felni összeszerelve

A szerelt kerék keresést az Alcar 3D konfigurátorába integráltuk. A 3D konfiguártorban összeállított szerelt kerék az Automax kosarába kerül bele.

Acél- és alufelni kereső

Az alu- és acélfelni keresést az Alcar 3D konfigurátorába integráltuk. A 3D konfiguártorban kiválasztott felni az Automax kosarába kerül vissza.

Mikor számít öregnek a téli gumi? (2017. 07. 05.)

  • Mikor számít öregnek a téli gumi?
    Mikor számít öregnek a téli gumi?
  • Mikor számít öregnek a téli gumi?
    Mikor számít öregnek a téli gumi?

Az elmúlt években a magyar autós egyre tudatosabban vásárol, s ennek során odafigyel a gumi gyártási évére, amit a DOT-számból lehet megtudni (lásd. jelölések a gumi oldalfalán). A DOT-szám azonban tényleg csak annyit árul el, hogy mikor készült az abroncs. Szakszerű tárolás esetén azonban egy 2 éves, de még nem felszerelt gumi is pontosan ugyanazt tudja, mint mondjuk egy idei, nem véletlen, hogy a garancia is a felszereléstől, s nem a gyártástól indul.

Új gumi esetén az 5 évnél régebben gyártott
Felszerelt guminál a 10 évnél örgebb

A téli gumi öregedésének kérdése általában két tipikus esetben merül fel. Az egyik a saját vagy vásárolni kíván használt abroncs esetében, a másik pedig az új téli gumi beszerzése során.

Új téli gumi

Új abroncs esetén frissnek a 3 évnél nem régebbi, újnak az 5 évnél nem régebbi gumi számít, feltéve, ha azt megfelelően tárolták. A modern abroncsokat ugyanis olyan összetevővel látják el, ami megakadályozza az ózonnal való reakciót, így ezek az gumik már évek múlva sem keményednek meg: a gyártók szerint szakszerű tárolás mellett gyári paramétereiket 5 éves korukig őrzik meg. Mindezt figyelembe véve, ha egy 2017-ben újonnan, kereskedőtől vásárolt téli gumi DOT-száma 2015 vagy 2016-os gyártásról árulkodik, ne essünk kétségbe, az abroncs éppoly tökéletes, mintha 2017-ben készült volna. Logisztikai okokból a gumiabroncsok sok esetben minimum fél egy éves tárolás után kerülnek a fogyasztókhoz, ugyanis a téligumikat legtöbbször tavasszal és nyáron gyártják, a nyáriakat meg télen. Ugyancsak a fentiek következménye az is, hogy a gumira vállalt garancia nem a gyártás időpontjától, hanem az első szerelés napjától él.

Mitől öregszik a gumi?

Leginkább a naptól, pontosabban az UV-sugárzástól. Ezen kívül az öregedésben meghatározó szerepet játszik maga a használat is, pontosabban az azzal járó fizikai behatások és a magas hőmérséklet. Ez utóbbi egy téli gumi esetében akár a 100 fokos tartományt is bejárhatja, hiszen egy zimankós téli reggelen az abroncs -15 fokról indul, az autópályán megtett kilométerek alatt pedig 75-80 fokra is felmelegedhet (főleg, ha az előírthoz képest alacsonyabb nyomáson üzemeltetjük).

Használt téli gumi öregedése

Korábban már írtunk arról, hogy miért nem érdemes használt nyári gumit vásárolni, nos az ott leírt indokok a téli abroncsok esetében is megállják a helyüket. Ráadásul hiába tudjuk a DOT-szám alapján a gyártási évet, a tárolás és használat körülményeit egyáltalán nem ismerjük, még külsőre jó állapotú gumi is lehet „nagyon öreg”. Ha a saját magunk által használt téli gumi öregedését akarjuk megállapítani, akkor irányadó lehet a szerelés időpontja, a tárolás (nyáron nem használtuk, napfénymentes helyen tartottuk,), a profilmélység (még legalább 4 mm) és a vezetési érzet. Ez utóbbi kapcsán a gumi öregedésére utalhat a nagyobb fékút, valamint az oldalfalon látható repedések.

A gyártók egyöntetű véleménye, hogy a 10 évnél öregebb téli gumit cserélni kell még akkor is, ha egyébként megvan a még biztonságosnak tartott 4 mm-es profilmélység. Ha ilyen helyzetbe kerülünk, akkor valószínűleg olyan keveset autózunk évente, hogy megéri elgondolkodni a négy évszakos gumira történő váltáson.


×